Sunday 15 September 2013

sedih.

ya Allah. aku taktau apa yg tengah jadi sekarang ni. kenapa la tak boleh nak berbaik sesama sendiri? kenapa mesti nak hancurkan silaturrahim hanya sebab benda kecik? terus teranglah aku dah tak tahan sangat duduk dlm kelas tu. kalau boleh pindah kelas memang aku pindah. sebab sayang je aku stay. alih2 semakin teruk jadinya. aku diam tak bermakna aku taktau. aku perhati. cuma tak berani je nak masuk campur. dari dulu lagi sejak aku first masuk, makhluk2 dlm kelas tu berpuak-puak. dah la tu, mulut yg main cakap belakang tu punyalah banyak. kutuk orang sana, mengata orang sini. sakit telinga ni dengar. padahal satu kelas tu. bergenang jugaklah air mata ni baca debat2 hebat korang tu. kenapa mesti bergaduh sampai macam tu sekali? aku ingat dah masuk sem 3 ni elok sikit lah perangai tu. sumpah perangai korang tak ubah mcm BUDAK2 YANG TAK MATANG. sememangnya korang tak matang lagi. PENDEK AKAL. tak reti nak mengalah. tahu nak menang je. nak kata BODOH kang kasar sangat tp sorry memang korang bodoh. bodoh sebab sanggup bergaduh sesama sendiri semata-mata tak dapat terima teguran orang lain. disebabkan benda kecik tu je jadi isu besar. ya Allah kalau aku ada kuasa, ada berani, dah lama aku sound korang. bukan nak kata aku baik tp perangai korang tu dah melampau-lampau. eh memang aku lagi baiklah kalau nak banding. aku sakit hati pun pendam sendiri. tolonglah belajar terima teguran orang lain. korang dah 19, bukan budak 9 tahun lagi yg melenting bila orang tegur sikit, marah sikit terus nak ngamuk tak tentu pasal. yg kaki sibuk pun satu gak, tolonglah jangan suka masuk campur hal orang lain. biarlah dia dengan hidup dia, kau buat hal kau je, boleh kan? aku tak paham kenapa perlu berperang mulut bagai. cara bercakap dah fasih mengalahkan menteri besar berucap malangnya isi macam budak tadika. tolonglah bercakap tu fikir dulu. sebelum bash orang tu cermin diri sendiri dulu. kalau orang buat kita, kita diam sudahlah. takyah lah nak panjang2 cerita. tengok sekarang akibat melawan dgn orang pendek akal, kau pun nampak bodoh sama. act lah mcm orang educated sikit. sia2 kau dapat masuk u tapi tak reti guna akal tu betul2. ramai lagi yang berderet tunggu nak masuk u tapi kau yg dah dapat ni tak reti nak bersyukur langsung. tak reti nak beza mana baik mana buruk. mak bapak korang hantar masuk u ni untuk korang bergaduh ke? untuk berdebat sesama sendiri? untuk cari musuh ke? eh serious lah aku menyirap tol ngan korang ni. bila nak sedar agaknya tah. tak sabarnya aku nak habis diploma ni, nak blah dr neraka dunia. ya, memang kelas tu neraka dunia bagi aku. like seriously korang kena belajar bersabar, mengalah dan terima teguran orang lain. orang bash kita diam. orang mengata kita diam. orang mengutuk kita diam jelah. takyah nak terasa bagai kang kau jugak yang sakit hati kan. tak kisahlah sapa yg mula dulu, jangan teruskan benda bodoh tu. biar orang yg start tu syok sendiri. diam2 sudah. kalau rasa tak salah kenapa nak bising2 mcm orang salah? Allah lagi tahu siapa betul siapa salah. biar Allah je yg tentukan semuanya. kita ni duduk diam2 bawak bersabar banyak2. layan orang yg buat dosa kat kita, kita pun terjebak dlm dosa sama, ntah2 lagi besar. haih taktaulah nak cakap cemana lagi. mcm ni nak buat event sem depan? dengan kelas berpecah-belah, macam ni?? eh pergi mampos lah dengan plan2 haritu kalau korang taknak ubah perangai setan korang tu.

No comments:

Post a Comment