Sunday 1 September 2013

degree oh degree

orang kata, awal lagilah nak pikir pasal degree. sem 3 ni pun tak habis lagi. tu dia kata orang yang takde wawasan *amboi kasarnya bahasa* dulu aku pun macam tu. malas ah nak pikir semua tu lagi, biar masa yang tentukan. lama2 orang dok tanya, weh kau plan nak buat apa pas diploma? kalau dulu masih boleh jawab, of course lah sambung belajar. sekarang orang akan tanya lebih jauh. nak ambil kos apa time degree nanti? penah jugak aku kata aku malas nak sambung degree, nak kerja terus. malas nak perah otak dah ngadap buku. orang kata hmm sayanglah. sekarang orang tak pandang sangatlah setakat diploma ni. teringatkan dekat ayah aku lagi yang selalu je bagi apa aku nak. hmm okaylah. sambung degree. lepas tu aku tengok2 lah kos apa yang ada.


click to enlarge

kenapa aku highlight merah kat kotak yang tengah2 tu? sebab tu adalah untuk student lepasan diploma uitm. tiga kotak pertama tu untuk lepasan stpm, matriks/asasi uitm and diploma ipt lain. 3 kotak ke belakang tu fast trek pebenda tah abaikan hahaa disebabkan aku ni student office management and technology under fakulti pengurusan perniagaan, aku tengok fakulti aku punya kos jelah. nak sebok kat kos fakulti lain macam takde kaitan ngan aku pun hahaha course under fpp paling banyak kalau nak tau, ada 15 course haa tapi tak semua course ditawarkan untuk lepasan diploma uitm mcm aku ni ecewah sem 3 belum habis dah berangan jadi lepasan hahah kira yang dia pangkah2 tu tak ditawarkan lah. so yang tinggal untuk aku cuma office system management, marketing, finance, HR dan perniagaan2 bagai tuh yang memang bukan minat aku. finance pun aku tak berapa minat sbb nombor2. upu nanti boleh pilih empat je eh? and kos2 di atas ni uitm punya. dah nampak kan aku taknak masuk ipt lain selain uitm sebab uitm dihatiku hahaha hmmm... nanti2 jelah pikir :p

No comments:

Post a Comment