Friday 29 January 2021

September to Remember

Pagi tu mama kejutkan aku dari tidur. kata dia “kak, bangun. uwan kau terkunci dalam bilik dia tu.” kelam kabut aku bangun dari tidur, tengok kat sebelah suami aku memang takde lah sebab dia jenis yang tak tidur lepas subuh. aku pun tak buang masa terus ke bilik uwan ikut mama. sampai depan bilik, mama tengah ketuk2 pintu bilik sambil panggil uwan dan atuk. atuk pulak ada masalah pendengaran jadi chances untuk dia dengar memang tipis. aku terpandang bilik sebelah, laki aku tengah panjat tangga sambil panggil nama uwan, atuk. bilik uwan dgn bilik sebelah hanya dipisahkan oleh dinding yang tak cecah ke siling. so kalau berborak pun memang orang kat bilik sebelah boleh dengar. yang buat aku tak sedap hati, bila laki aku panggil uwan tak menyahut. which means there was something wrong with her.

beberapa minit lepas tu, atuk bukak pintu sebab dia terpandang laki aku yg menjenguk dari atas dinding pemisah. masuk-masuk je bilik tu aku nampak uwan terbaring atas katil. matanya tertutup, cuma mulut terbukak bernafas dengan payah macam orang lelah. tengok keadaan uwan macam tu, aku terus call ambulans. bermacam-macam soalan ditanya pasal uwan sampai aku tergagap-gagap nak jawab sebab terlampau cemas. atuk masih lagi cool. sempat dia berborak dekat luar dengan kawan-kawan lama dia yang kebetulan datang melawat pagi tu.

aku dengan mama bergilir-gilir ajar mengucap di telinga uwan. sambil mengucap sambil mengalir air mata. sebelum tu kitorang call and whatsapp family yang lain untuk maklumkan keadaan uwan yang sedang nazak. aku sempat tengok uwan bukak mata sikit masa kitorang ajar dia mengucap tu. dia dengar, aku yakin. cuma dia tak dapat respon.

disebabkan ambulan tak sampai-sampai, mama suruh aku tunggu kat depan pagar. laki aku dah pecut naik motor tunggu kat simpang jalan masuk ke lorong rumah. aku tak sedap hati. aku nak jugak teman uwan walaupun ambulan tak sampai lagi. bila aku masuk bilik balik, jantung aku macam nak tercabut bila dengar mama kata, “kak, uwan kau dah diam je.” dan aku boleh nampak yang uwan dah tak gerak. takde lagi nafas dia. time tu jugak aku check nadi apa semua, bila tak dapat dengar lagi denyutan terus aku peluk uwan kejut dia sambil meraung kuat. nenek sedara call, aku hanya dapat jawab dengan sedu sedan tangis.

tak sangka hari tu sampai juga. hari dimana aku kehilangan seorang yang aku anggap sebagai ibu keduaku. nenek yang paling aku sayang lebih dari segalanya. akhirnya orang yang menjaga dan memanjakanku dari kecik sampai dewasa dijemput Allah. uwan dijemput Allah diwaktu usia kandungan aku 7 bulan. ada sikit rasa terkilan sebab hanya tinggal lagi 2 bulan untuk uwan berjumpa dengan cicitnya.

masih terngiang perbualan kami masa uwan masih hidup. aku borak dengan uwan pasal baby. nak jadi wan nyang dah uwan. balasnya “kalau panjang umur uwan pulak”. ibarat dia dah tahu dia tak sempat berjumpa cicitnya. dan tak lama lepas tu aku ada termimpi arwah. dalam mimpi tu aku tanya, uwan ke yang kunci pintu? arwah hanya mengangguk. kalau tidur malam, memang arwah suka kunci pintu bilik tidur untuk keselamatan. tapi tak sangka malam tu pun arwah akan kunci pintu memandangkan kami semua ada di rumah.

atuk pulak sampai sekarang masih teringat-ingat dekat uwan. kadang-kadang bila termenung sendiri, kitorang perasan air matanya mengalir. dan yang mengejutkan, tak pernah kitorang tengok atuk menangis teresak-esak. berulang-ulang dia kata dia ingatkan dia yang pergi dulu. atuk macam susah nak terima yang uwan dah takde. dan kami tak boleh nak salahkan atuk, siapa yang tak sedih kalau teman hidup yang hari-hari masakkan makanan kita, layan tengok wwe, bergaduh manja tiba-tiba pergi sekelip mata. sedangkan kitorang yang tak duduk sekali pun sedih teramat, inikan pula atuk yang duduk sebumbung.

wajah, suara, masakan, layanan manja yang uwan berikan akan sentiasa aku rindui. moga roh uwan dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman. Amin.


dan hari ini ialah hari lahir arwah Ayah yang ke-63.
Al-Fatihah untuk arwah Ayah dan Uwan.

No comments:

Post a Comment