Monday 3 August 2015

Degree life.

hello. sebulan lebih jugaklah kan tak update blog ni. blogging ni requires time and effort. kadang2 tu dah ada isi tapi malas. kadang2 tengah rajin nak update tapi taktau nak cerita apa. ha tengok belum apa2 mukadimah dah merapu.


black | Tumblr


okay since aku ni boleh dikatakan freshie dekat uitm tu, nak cerita sikitlah life aku sebagai degree student. dulu lecturer aku masa diploma pernah cakap, antara diploma, degree, master and phd, degree lah yang paling susah dlm level of study tu. dan memang betul. separuh nyawa jugaklah aku nak menghabiskan satu sem ni *hiperbola*




since aku student penerapan, aku terus masuk ke sem 2. jujur aku malas nak cerita, tapi berniat nak kongsi kesengsaraan yg aku hadapi sem ni T.T aku ambek kos human resource (hr) patutnya 3 tahun tp aku student penerapan yg masuk dari diploma and daripada kos under fakulti yg sama so dptlah buat credit transfer. masa sblm apply kos ni aku cuak jugak sbb orang kata kos ni meluas so macam2 benda akan dipelajari. tapi ramai kata kos ni banyak peluang kerja so aku pun terpengaruh dgn bisikan2 mereka *salahkan orang pulak*

setelah buat credit transfer masa awal2 sem, dapatlah aku drop beberapa subjek yg dah belajar masa diploma dulu termasuklah koko. bila tengok balik, takdelah banyak mana pun subjek yg kena drop tu. patutnya sem 2 aku ambek lima subjek je. tapi sebab ada dua subjek sem 1 yg tak dpt drop, kena la bawak subjek2 tu ke sem 2 making it 7 subjects for semester 2. 7 subjects for a sem sounds normal but 7 tough papers for a final exam is insane. mungkin itulah yg paling membunuh aku sem ni.

let me tell you, kalau diploma dulu semua benda lecturer suap, tidak lagi masa degree. for example, dulu assignment, lecturer bagi guideline and dia akan terangkan apa kena buat, mcm mana nak buat. degree ni, dia senyap for some quite time, suddenly dia tanya, okay mcm mana dgn progress assignment awak? how is the group project so far? and student pun huh? hah? apa dia? assignment apa? thats normal i guess untuk typical student. untuk student yg concern benda mcm ni takkan terjadi because they have initiative untuk ambil tahu segala benda. mcm aku, my group members semua tahu ada group assignment tp biasa lah, buat last minute. but i was kinda shock jugak sbnrnya bila lecturer tu sergah tanya pasal assignment. not used to it, just yet. tp tak semua lecturer begitu ya.


kalau hujan kat palam mmg sedap la tidur Zzz

bila dah tahu ada banyak subjek dan nak kena cover banyak chapters, pandai2 lah rajinkan diri untuk study and buat revision. sila jangan jadi macam aku yang balik2 kelas terus landing atas katil, main hp dan tidur. thats so not good for a degree student. aku banyak buang masa. i thought aku akan survive mcm mana masa diploma aku buang masa tp still boleh catch up. no, not for degree life, don't do it.




hujung2 sem adalah masa yang paling sesak, rumit, kelam kabut dan serabut untuk student sebab time tu lah nak kena submit assignments, group projects, time tulah lecturer kau nak buat test, quiz dan sebagainya. jenis yang suka tangguh and buat last minit tu mohon pandai mengendalikan stress sebab berani buat berani tanggung lah kan. kalau taknak jadi gila, buatlah assignment anda awal2 sebab tak kira lah kau kos apa, hujung sem adalah waktu paling serabut. macam aku haritu ntah berapa assignment and take home tests aku buat serentak sbb kesuntukan masa. padan mukalah siapa suruh tangguh kerja kan. aku sampai nak menangis nak menjerit nak semuanya lah.


baby dont cry :(
lebih kurang ceni lah aku time tu

final lagi seronok, orang lain dah nak habis paper kitorang baru nak mula :') last paper aku, 5 hari sebelum raya. memang balik kl tak rasa mcm nak raya sebab lama terperuk kat palam tu mereput. habis je sem memang aku lupa terus pasal segala penderitaan dan kesengsaraan aku sepanjang menempuh sem 2 ni. taknak ingat dah. heaven is all mine bila sampai rumah.


-

No comments:

Post a Comment